Parodontologi

Vad är tandköttsproblem?

Tandköttsproblem beskriver svullnad, ömhet eller infektion i vävnader som stöder tänderna. Det finns två huvudsakliga former av sjukdomar i tandköttet: gingivit och parodontit.

Vad är gingivit?

Gingivit innebär inflammation i tandköttet. Detta är när tandköttet runt tänderna blir mycket röd och svullen. Ofta svullet tandkött blöder när de borstas under rengöring.

Vad är tandlossning?

Långvariga gingivit kan förvandlas till tandlossning. Det finns ett antal typer av periodontal sjukdom och de alla påverkar vävnaderna som stöder tänderna. Som sjukdomen förvärras benet förankrings tänderna i käken är förlorad, vilket gör tänderna lös. Om detta inte behandlas, kan tänderna så småningom faller ut. I själva verket är fler tänder förloras genom tandlossning än genom karies.

Jag sannolikt att drabbas av sjukdomar i tandköttet?

Förmodligen har de flesta människor lider av någon form av tandköttssjukdom, och det är den största orsaken till tandlossning hos vuxna. Men utvecklar sjukdomen väldigt långsamt i de flesta människor, och det kan då saktas ned till en takt som gör att du kan hålla de flesta av dina tänder för livet.

Vad är orsaken till sjukdomar i tandköttet?

Alla tandköttsproblem orsakas av plack. Plack är en film av bakterier som bildas på ytan av tänderna och tandköttet varje dag. Många av bakterier i plack är helt ofarliga, men det finns några som har visat sig vara den främsta orsaken till sjukdomar i tandköttet . För att förebygga och behandla sjukdomar i tandköttet , måste du se till att du tar bort all plack från tänderna varje dag. Detta görs genom att borsta och tandtråd.